Презентаційні уроки

 урок мови в 6 класі "Незмінювані іменники"

         Відділ освіти виконавчого комітету Бердянської міської ради

Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11

Бердянської міської ради

Запорізької області

 

Конспект уроку української мови за темою «Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників»

6 клас

 

 

 

 

 

                                                           Підготувала Тимченко О.П.

                                                           учитель української мови та                                                                                          літератури,

                                                           вища категорія,

                                                           старший учитель

 

 

 

 

 

                                                 2020-2021

Тема уроку. Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Мета уроку: поглибити знання учнів про незмінювані іменники; формувати вміння знаходити незмінювані іменники в тексті, уживати їх у власному мовленні, формувати у здобувачів освіти компетентності комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях і сферах спілкування, дотримуючись норм українського етикету; формувати вміння розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, оцінювати їх із погляду нормативності, відповідності ситуації та сфері спілкування; розвивати словниковий запас школярів; розвивати уміння і навички мовленнєвої діяльності, що сприяє естетичному й морально-етичному розвиткові особистості, органічному входженню її в соціум; виробляти звичку оцінювати мовлення з погляду відповідності загальнолюдським моральним нормам і естетичним критеріям.

формувати ключові компетентності: уміння вчитися впродовж життя; інформаційну, комунікативну, загальнокультурну, соціальну;

формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до наскрізних змістових ліній: емоційно-ціннісної, мовознавчої, культурологічної

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи та прийоми роботи: ІКТ (презентація), ігрові, інтерактивні («Вірю – не вірю», «Фішбоун», асоціативний кущ).

Обладнання: презентація, дидактичні матеріали.

Очікувані результати

Після цього уроку діти зможуть:

*знаходити та відбирати інформацію для підтвердження своїх думок;

* визначати причинно-наслідкові зв’язки між фактами та явищами;

* розрізняти рід незмінюваних іменників;

* використовувати незмінювані іменники в мовленні.

 

Хід уроку

І .Організаційний момент

1.Привітання.

2.- Сьогодні, ідучи до вас на урок, я прихопила незвичайний атрибут. Це не простий горщик. Це горщик доброго настрою.

Вправа на зняття емоційної напруги «Казанок гарного настрою»

Учитель.

Казанок наш не простий,

Казанок наш чарівний:

Хто до нього доторкнеться,

Враз щасливим обернеться.

          Сьогодні ми з вами побудемо справжніми чарівниками і зваримо відмінний настрій. Так-так! Саме його! А знаєте як? Для цього у нас є чарівний рецепт!

Рецепт (на слайді)

Покласти 100 грамів веселощів,

100 грамів пустощів.

200 грамів гарних жартів.

        Усе це варити 3 хвилини. Потім додати частинку синього неба і пару сонячних зайчиків. Покласти ще свої кращі сни і ласкавий голос мами. Перемішати.

          Заглянемо під кришку? Там буде наш відмінний настрій! Ви готові? Тоді починаймо!

Продовжуємо подорожувати країною «Іменник», яка є найбільшою на континенті «Морфологія». Ця подорож принесе нам багато сюрпризів, а яких саме – скоро побачимо.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.    Мозковий штурм

·          - Яка частина мови називається іменником?

·          - За чим змінюється іменник?

·          - Як визначити рід іменника?

·          - Скільки родів визначаємо іменника?

·          - До якого роду належать назви осіб за професією чи посадою секретар, директор, лікар?

·          - У якому роді вживаються при таких іменниках означення-прикметники?

·          - Назвіть іменники спільного роду?

·          - Скільки відмін визначаємо в іменниках?

·          - Які іменники не належать до жодної відміни?

2.          «Вірю – не вірю»

        Ставимо плюс, якщо погоджуємось із твердженням, мінус – якщо не погоджуємось.

1. Іменник – це самостійна частина мови.

2. Відповідає на питання що робити?

3. Указує на предмет чи особу.

4. Означає назву істот і неістот .

5. Має шість відмінків.

6. Кличний відмінок - сьомий відмінок.

7. Іменники спільного роду – це група іменників на –а, -я, -о, що служать для характеристики осіб.

8. Іменники дорога, страва, печеня належать до І відміни.

9. Слова козеня, пташеня, знання – іменники IV відміни.

10. Іменники зустріч, столик, офіціант належать до ІІ відміни.

11. Слова сіль, ніч, вихованість – іменники ІІІ відміни.

12. Незмінювані слова не мають закінчень.

          Пропоную звірити свій результат із правильними відповідями на слайді, у бланку самооцінки позначити кількість правильних відповідей.

Правильні відповіді:


1.    Так

2.    Ні

3.    Так

4.    Так

5.    Ні

6.    Так

7.    Так

8.    Так

9.    Ні

10. Ні

11. Так

12. Так


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Чи були ви в нашому зоопарку? Добре знаєте звірів? Зараз перевіримо. (На слайдах картинки з тваринами. Діти називають їх).А зараз, діти, послухайте, що трапилось одного разу з вашим однолітком, моїм учнем Миколою.

          В останній день тижня Олена Петрівна порадила дітям відвідати зоопарк і про своє враження написати твір. Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.

Твір Миколки (слайд із твором на дошці)

          Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.

          У Києві ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгоочікувана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра!. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгура. Зачарований я був і рожевою фламінгою.

          Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала мене смачною какавою, а татуся – гарячим американом.

Учитель. Діти сміялись , а Миколка нічого не розумів: він так старався.

-Чому ж сміялись діти?

-Тому, що Миколка не знає, що є незмінювані іменники.

          Тож, щоб не трапилося з нами такого випадку, сьогодні на уроці ми розглянемо причину помилок нашого Миколки і вивчимо, як правильно використовувати ці слова, щоб не допустити такої кумедної ситуації у спілкуванні.

А ось і перший сюрприз. Учні, поки ми розглядали твір Миколки, вам надійшло запрошення (слайд на дошці)

Шановний шестикласнику!

Вітаємо тебе і чекаємо на зустріч тет-а-тет 9 грудня у кафе, щоб краще познайомитись.

 Підпис                             Незмінювані іменники

ІV.  Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Отож, тема нашого уроку  «НЕЗМІНЮВАНІ ІМЕННИКИ. РІД НЕЗМІНЮВАНИХ ІМЕННИКІВ»

Учні записують дату, класна робота , тему (слайд).

 Фізкультхвилинка

Зошит свій я розгортаю,

Навскоси його кладу.

Ручку правильно тримаю,

Буду я писати вправно,

Сяду прямо, не зігнусь,

До роботи вже берусь.

V.      Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1 Бесіда.

Багатою є наша мова, понад 135 тисяч слів зібрані в найбільшому словнику нашої рідної мови.

 Ми вже знаємо, що за походженням слова є власне українські та запозичені. Ці слова можна знайти у «Словнику іншомовних слів», усього тут 40 тис слів. Частина іншомовних слів є незмінюваними. Це означає, що вони якими прийшли до нашої мови, такими і залишилися.

Саме так, ці слова не змінюють своєї форми.

Як їх упізнати серед усього розмаїття слів?

Дуже просто!! Пропоную розгорнути підручник на ст. 110

2.  Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу.

Які ж іменники належать до незмінюваних?

-          Деякі іменники іншомовного походження з кінцевим  наголошеним голосним:  кіно, фойє, журі, трюмо, кенгуру, Тбілісі, каное

-          Жіночі прізвища на приголосний та на О: Ніна Матвієнко, Олександра Онищенко, Руслана Лижичко, Тіна Кароль.

-          Деякі абревіатури: ООН, ЄС, ЗНО, МНС, ВООЗ.

-          Винятки: пальто, ситро

Щоб закріпити цей матеріал, виконаємо вибірковий диктант:

3. Вибірковий диктант

          Випишіть усі незмінювані іменники.

          Какао, мармелад, олів’є, лате, кава, івасі, барбекю, омлет, рагу, бекон, імпресаріо, тісто.

Ключ: Підкресліть початкові літери виписаних іменників. Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкреслених літер ви прочитаєте назву нашого кафе, до якого ми всі запрошені. («Колібрі»).

          Якщо у вас вийшло слово, то позначте + на бланку самооцінювання.

Давайте повернемося до нашого нового завдання,  бо для того, щоб пити какао у кафе, нам необхідно туди спочатку під’їхати на якомусь виді транспорту, виконавши наступне завдання.

4. Робота біля дошки.

Замість крапок ввести слово таксі й визначити його відмінок у кожному з речень і синтаксичну роль.

Таксі - найкращий вид міського транспорту. ... довелось чекати недовго. Біля стоянки ... утворилась черга. У ... було тепло та затишно.

Висновок: 

Незмінювані іменники мають для всіх відмінків ту саму форму.

Відмінок незмінюваних іменників визначається за контекстом

Вони не  змінюються, тому не мають закінчення.

Але у реченні ці слова виконують певну синтаксичну роль.

-Як правильно визначити, яким членом речення виступає незмінне слово?

- Вірно, за допомогою питання.

5.  Робота в групах.

І група

Ви – однокласники, запрошуєте друга піти у кафе, просите одягнутися тепліше, обговорюєте замовлення.

Складіть діалог-телефонну розмову, використовуючи незмінювані іменники таксі, кафе, кашне, кіно,  желе.

ІІ група

Ви – менеджер кафе, складіть текст реклами, використовуючи слова капучино, тірамісу, глясе, безе.

ІІІ група

  Відвідувач і офіціант. Відвідувач просить офіціанта поставити хорошу музику, свій вибір робить між піснями українських співаків, використайте імена та прізвища: Софія Ротару, Антоніна Матвієнко, Христина Соловій, Тіна Кароль. Складіть діалог

Підсумок роботи у групах.

             Ну от і молодці, ми вже вміємо відрізнити незмінні іменники, визначити їх роль у реченні.

6. Опрацювання теоретичного матеріалу.

     -Отже, як визначити рід незмінюваних іменників?

Ось лайфхак з української мови : Правило п’яти (п’ять слайдів)

Правило 1 – надзвичайно очевидне.

Якщо слово вживається на позначення особи жіночої статі (фрау, мадемуазель), воно, відповідно, є іменником жіночого роду.

Якщо означає особу чоловічої статі – чоловічого (маестро, месьє).

Правило 2 – тварини.

Назви тварин є іменниками чоловічого роду (шимпанзе, колібрі, зебу, поні).

Але зверніть увагу: кенгуру – ч.р. і ж.р., боа (змій) ч.р. і боа(шарф з хутра або  пір’я) с.р., ківі (пташка) ж.р. , ківі (плід )ч.р. і ківі (дерево) с.р.

Правило 3 – неістоти.

Назви неістот – іменники середнього роду (таксі, кашпо, кашне, бюро, меню, журі, пенсне) Це назви конкретних предметів.

Але пальто, ситро – змінні.

Правило 4 – географічні назви.

Рід географічних назв визначається за загальною назвою. Наприклад, нам треба визначити рід слова Тбілісі. Ми знаємо, що Тбілісі – це місто. Відповідно, це слово – середнього роду, Кіліманджаро (гора) – жіночий рід, Токіо (місто) – с.р., Капрі (острів) – ч.р., Міссісіпі (річка) – ж.р.

Правило 5 – винятки з правила)

          Рід деяких слів просто треба запам’ятати. Таке запам’ятовування полегшується через слово-пояснення. Це такі слова:

§     Путасу (риба) – жіночий рід

§     Івасі (риба) – жіночий рід

§     Авеню (вулиця) – жіночий рід

§     Цеце (муха) – жіночий рід

§     Кольрабі (капуста) – жіночий рід

§     Салямі (ковбаса) – жіночий рід

§     Торнадо (вітер) – чоловічий рід

§     Сулугуні (сир) – чоловічий рід

§     Кабукі (театр) – чоловічий рід

§     Барбекю (шашлик) – чоловічий рід.

 

Перевіримо засвоєне, виконавши наступне завдання.

Ми вже згадували сьогодні твір «П’ятнадцятирічний капітан» Жуля Верна. Як називалася шхуна -бриг у цьому творі? Сьогодні нам потрібно розфарбувати на цій шхуні вітрила.

 

Розмальовка- аплікація.

 

 

7. По дорозі до кафе. Фішбоун.

 

 

 

 

 

 

 

 

По дорозі до кафе.

Робота в групах. «Фішбоун».

Верхній кістяк – питання. Нижній кістяк – відповіді.

Голова – визначити рід іменників-відповідей

Хвіст- 1. Назви тварин переважно чоловічого роду.

2.Назви неістот належать до середнього роду.

3. Рід власних назв визначаємо за загальною назвою.

 

Знайдіть іменники-відповіді на запитання

Визначте рід іменників.

1. Яке місто є столицею Грузії? (Тбілісі.)

2. Як зветься поїздка за кордон? (Турне.)

3. Найдовша річка США та одна з найбільших річок світу (Міссісіпі)

4. Африканська кровососна живородна муха (Цеце)

5. Австралійська сумчаста тварина (Кенгуру)

6. Як зветься перелік страв? (Меню.)

7. Кольорові нитки для вишивання. (Муліне.)

8. Яка пташка є найменшою? (Колібрі.)

9. Рід людиноподібних мавп, відноситься до загону приматів (Шимпанзе)

10. Яке місто є столицею Японії? (Токіо.)

11. Як звуть автора роману про Робінзона Крузо? (Даніель Дефо.)

12. Автомобільна дорога (шосе)

Звірте записане із відповідями на слайді й позначте кількість правильних слів у бланку самооцінки.

8. Обираємо страви

          Наступне наше завдання – визначитися з меню

Перед вами  бланк меню. (слайд)

Меню


Борщ

Огірочник

Юшка грибна

Картопляне пюре

Деруни зі шкварками

Рагу

Судак

Олів'є

Сібас

Путасу

Ескімо

Куряче філе

Івасі

Суфле ягідне

Оселедець

Овочі з сиром

Вінегрет

Сік

Какао

Капучино

Авокадо

Желе


          Зробіть замовлення. Вибрати серед назв страв незмінювані іменники. Звірте записане з дошкою й позначте кількість правильних відповідей у бланку самооцінки.

 

Асоціативний кущ.

Складаємо асоціативний кущ до кафе «Колібрі». 


          Звірте записане із дошкою й позначте кількість правильних слів на бланку самооцінки.

9. Дегустація. Розподілити іменники за родами ???

          Капучино, леді, салямі, месьє, колібрі, євро, місіс, путасу, авокадо, івасі, суфле, таксі, кутюр’є, шимпанзе, фойє, конферансьє, поні, цеце..

1 група – ч.р.

2 група – ж.р.

3 група – с.р.

 

Перевірка (на слайді)

Чоловічий- колібрі, месьє, поні, кутюр’є, шимпанзе, конферансьє.

Жіночий - леді, салямі, місіс, путасу, івасі, цеце.

Середній - капучино, євро, авокадо, суфле, таксі, фойє.

Позначте на бланку самооцінки кількість правильних слів.

 

 

Закріплення вивченого матеріалу

          Тож давайте повернемося до твору вашого однолітка Миколки і виправимо допущені помилки. До зошита запишемо тільки правильні відповіді.

Автобус мчав нас по шосе

ми їхали в метро

великого шимпанзе

Він, здавалось, байдуже дивився

я пригостив його смачним ескімо

зразу зрадів і кумедно бігав

Чубатий какаду вражав

А яким чудовим був маленький колібрі

увагу привернув незграбний кенгуру

рожевим фламінго

смачним какао

гарячим американо

VІІ. Підсумки уроку

Шановні учні, час нашої зустрічі добігає кінця. Давайте підведемо підсумки. Я пропоную заповнити бланки самооцінки, відповісти на питання

VІІІ. Оцінювання знань, коментування оцінок

ІХ. Домашнє завдання

1.    Вивчити параграф №34 «Незмінювані іменники».

2.    Виконати письмово вправу 286;

3.    За посиланням на сайті скласти пазли в електронному вигляді.

Х. Оцінювання

Знову пролунав дзвінок,

 закінчився наш урок,

працювали ви старанно,

Швидко, творчо, бездоганно,

Радо кажу, дорогі,

Ви всі - просто молодці!

А я дякую Вам за увагу. Урок закінчено. До побачення

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий